Endelig Texas! Houston, Space Center og Mexico Gulfen

OPPDATERT MED BILDER

Kjøreturen fra New Orleans langs kysten mot Texas gikk temmelig kjappt. Det gikk for det allermeste i sump å småbyer. Vi holdt oss unna interstaten og kjørte heller highway 90 og 14 frem til Harling, etter det var det strake veien til byen Orange i Texas (Endelig Texas,,Lars er hjemme.. vi får se om vi får han med ut av staten igjen.. jeg er ikke sikker) , og et eller annet billig motell.

Dagen etterpå ble vi velsignet med et skikkelig møkkavær som kom å gikk uttover hele dagen,. Himmelen åpnet seg plutselig og slapp ned massive mengder med regn, for så å gi seg helt…for så å fyre avgårde igjen. Men vi fikk uansett en veldig fin tur neddover langs kysten, og kjørte blant annet gjennom hele Goat Island sør-vest for Houston med påfølgende fergetur over til fastlandet.

Må også nevne frokost..eller generelt mat. Det er ikke lett å finne seg noe dugnede frokost langs veien. Mc Donalds, Burger King, Pizza Hut, Wendys og WHATTABURGER (!!) er egentlig det eneste man ser. Så har man også Subway som vel egentlig er den eneste plassen det går ann å få noe som ikke har smeltet ost på toppen (men man kan få det der også, 1$ ekstra så smelter dem ost på hva det måtte være). Burger var digg de første dagene…. det begynner å nærme seg metningspunktet nå. Dem her amerikanske cafenene som man ser på tv å film er i beste fall en myte 🙂

På vei opp mot Houston så var vi innom Space Center å så på de forskjellige utstillinge de hadde der. Det var vel egentlig veldig mye lagt opp for barn, men vi var innom et par koole utstillinger av gamle raktter og romstasjoner.

Houston på en søndag ettermiddag/kveld er ikke så allverdens å skrive om. Masse høye bygninger og parkeringspasser og veldig lite folk. Men vi klarte nå uansett å jakte ned en pub for å ta en pils :).. Å så fikk vi også se et par store parkerings plasser..og noen trær.. Jeg gir Houston terningkast 2, men nå var vi der tross allt en søndags ettermiddag, sikkert litt mere liv der en lørdags kveld.

Etter Houston så bestemte vi oss for å ta ta highway 35 og etterhvert 77 neddover mot Harlingen , som ligger opp mot Mexico grensen. På dette tidpunktet så hadde vi ennå ikke vært borti texas politiet, så det gikk i greit tempo….enn så lenge.

På vei mot Corpus Christie så kjørte vi en avstikker mot de to små ferie byene Port O Connor og Seadrift. Begge utrolig flotte byer helt på kysten, med lange strender og masse med feriehus bygd på påler,. Ved Port Oconnor stoppet vi opp helt ved øst spissen på en strand for å ta se oss litt rundt. Her lå det noen få folk på stranda, og solen skinte. På vei neddover stranden så kom det et fryktelig kjappt væromslag, tempraturen dalte flere grader på kort tid og det blåste vedlig opp (veldig fælt..hehe). Å det var mye det været vi hadde i ryggen ned hele Mexico Gulfen.

Corpus Christie, også dette sikkert en utrolig flott ferieby når det er litt varmere. Veldig flott nede mot stranden med en del pubber og resturnater. Det var desverre et skikkelig dritt vær når vi var der, men vi var innom USS Lexington skipet som ligger der. Masse med jagerfly og omvisninger i skipet. Jordheim gikk på en skikkelig opptur her 🙂 .. å bare jeg får overført noen bilder fra kameraet hans så skal vi få lagt ut noen bilder av en del jagerfly som sto på dekket.

Etter det gikk ferden videre ned highway 77 mot Harling. Om dere ser på kartet så ser dere at dette i bunn å grunn er en lang strekning rett frem uten for mye byer… Så da gir man vel litt ekstra på.. å selvfølgelig, in the middle of nowhere, så ble vi stoppa av den tidligere blogga Texas state trooper. Vi visste det jo ikke da, men det var jo en light versjon som stoppet oss denne gangen. Fyren som stoppa oss senere var en betraktelig mye mer autoritær fyr 😀 …

Turen neddover Mexico gulfen var uansett kul, det var masse småbyer å flott landskap. Desverre så var vi litt uheldige med været, men det skulle jo ta seg kraftig opp når vi begynte å kjøre oppover mexico grensen… Stay tuned !!